Felelős szerkesztő: Varga Emőke
Szerkesztő: Pusztai Virág, Turcsányi Enikő
Lektor: Daróczi Gabriella, Sándor Csilla
A kötet előzménye
2021. május 14-15-én a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Pedagógiai Intézet Óvodapedagógus-képző Tanszéke hazai és határon túli felsőoktatási intézmények oktatóinak, valamint a gyermekkultúra és -irodalom kutatóinak és szakértőinek részvételével online konferenciát szervezett. Tizenöt, egyenként 40-50 perces előadás hangzott el: a programot a kari JGY TV YouTube-csatornán közvetítette, az előadásokat több, mint 2000 néző követte. Az érdeklődésre tekintettel az előadások szerkesztett szövegéből tematikus kötet készült.
Videók:
https://www.youtube.com/watch?v=6XxVAaIUCjU&t=2170s
https://www.youtube.com/watch?v=fvBgOQNFfrc&t=1007s
Tartalmi ismertető
A tabutémák néhány éve elvétve jelentek meg a magyar gyermekirodalomban, a nemzetközi trendek, a társadalmi konvenciók elmozdulása, a „kibeszélési kényszer” mára azonban gyermekirodalmi paradigmaváltást eredményezett. A legutóbbi időszakban mindez társadalmi diskurzust is maga után vont. E jelenség irodalomtudományi szempontból izgalmas témákat vetett és vet fel, ráirányítja a figyelmet többek közt a szerzői szándék és felelősség, a multimediális szövegek megformálása és közvetítése módjainak problémáira. Lélektani és pedagógiai szempontból pedig azzal a fejlődés- és szociálpszichológiai vonatkozású kérdéssel szembesít, hogy a detabuizálás során reflektált valóság milyen módon épül be, illetve építhető be az élmények rendszerébe, és az erre vonatkozó gyermeki tapasztalat hogyan segítheti elő a megküzdési stratégiák repertoárjának bővülését és a személyiségfejlődés folyamatát.
A kötet tizenkét tanulmánya amellett, hogy az elmúlás, a gyász, a másság, a szocializációs problémák, a kulturális sztereotípiák lelepleződése, a családi krízisek, a test medikalizálódása, a szexualitás stb. témájának árnyalt bemutatásához az irodalomtudomány és -történet, valamint az elméleti pszichológia perspektíváit is működésbe hozza, a verses, a kortárs- és népmesei példaszövegekhez a történetközvetítés lehetséges módjainak praxisa felől is közelít.
A zárófejezet az empirikus kutatásokról szól, bemutatja a JGYPK Művészettel az Oktatásért Kutatócsoport tagjainak a 3-6 éves korú gyermekek anyanyelvi-irodalmi neveléséhez kapcsolódó adatfelvételeit.
Tartalomjegyzék
Dr. DÖBÖR András – Dr. FIZEL Natasa: Előszó
Irodalomtörténeti témák
BÁRDOS József
főiskolai tanár, professor emeritus
Tabutémák a népdalokban és -mesékben
GALUSKA László Pál – SZINGER Veronika
főiskolai docens – főiskolai tanár, Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Kar
Árnyak kertje
LOVÁSZ Andrea
gyerekirodalom-kutató, kritikus
Testi ügyek. Vicces vagy undi
URBANIK Tímea
docens, Szegedi Tudományegyetem JGYPK Művelődéstudományi Intézet
Tabu és életigenlés: Gimesi Dóra tündérmeséiben
PETRES Csizmadia Gabriella
adjunktus, igazgatóhelyettes, Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem, Közép-európai Tanulmányok Kara, Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Detabuizálás a kortárs meseregényben
WITTMANN Ildikó
magyar szakos tanár, kritikus, gyermekirodalmi programszervező
Szex, tabu, rock’n’roll – vagyis mi számít tabunak a hazai gyerekkönyvekben?
Pszichológiai és mesepedagógiai témák
SZÉL Erzsébet
Debreceni Egyetem BTK Humán Tudományok Doktori Iskola doktorandusza
Életmese a mentalizáció és az élményfeldolgozás kapcsolata mesékben
BAJZÁTH Mária
mesepedagógus, a Népmesekincstár Mesepedagógia Műhely vezetője
„Hogy a halál ne tabu legyen…” A Népmesekincstár mesepedagógia eszközei és módszerei kisgyermekkorban a halál témakörében
ORLIK Ilona
mesemondó, Pompás Napok Nagyköveti szakmai csoport tagja
Hogyan fejezik ki a népmeséink a kimondhatatlant
RÉVÉSZ Renáta Liliána
pszichológus, gyásztanácsadó, meseterapeuta
Prevenciós előadások lehetőségei mesékkel - a veszteségek, a halál, a gyász és a válás témájában, az óvodában és az iskolában
Esettanulmányok
CSETE Klára – KOPECZKI Kinga
Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula pedagógusképző Kar Alkalmazott Pedagógiai Intézet Óvodapedagógus-képző Tanszék hallgatói, a Művészettel az Oktatásért Kutatócsoport tagjai
Mi nem való egy gyerekkönyvbe?
DOMOKOS Eszter – LUDÁNYI Noémi
Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula pedagógusképző Kar Alkalmazott Pedagógiai Intézet Óvodapedagógus-képző Tanszék hallgatói, a Művészettel az Oktatásért Kutatócsoport tagjai
Empirikus kutatások a tabutémákról
A kötetet a szerzők és a szerkesztők 2021. november 5-én, Budapesten, a Jókai Klubban mutatják be.
Az esemény élő közvetítése és további információk
IDE kattintva érhetők el.