2019. november 14-én került sor az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Új Nemzeti Kiválóság Programjának, az MTA SZAB Neveléstörténeti Munkabizottságának és az SZTE Pedagógiatörténeti Kutatócsoportjának közös konferenciájára a MTA SZAB Székházban.
A rendezvényen a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar kilenc, elsősorban az Új Nemzeti Kiválóság Program keretében ösztöndíjat nyert hallgatója kapott lehetőséget arra, hogy 15 percben bemutassa tervezett kutatását, illetve a már elért kutatási (rész)eredményeit.
A konferenciát Prof. Dr. Drahota-Szabó Erzsébet, Karunk általános és tudományos dékánhelyettese nyitotta meg. Köszöntő beszédében hangsúlyozta, milyen örömteli az a tény, hogy Karunk tudományos életében egyre nagyobb szerepet vállalnak hallgatóink is. Ez természetesen nem valósulhatna meg, ha ifjú kutatóink első lépéseit nem támogatnák és segítenék elkötelezett és jól felkészült témavezetők.
Az első előadó Czeglédi Viola Ágnes volt, aki kutatásában Gerencsérné Dr. habil. Újvári Edit témavezető támogatásával gerontoedukációval foglalkozik, és azt vizsgálja, hogyan járulhat hozzá a közösség és a kultúra a minőségi időskorhoz. Ezután Hegedűs Hanga mutatta be, hogyan kívánja vizsgálni az értelmi sérült 1–4. osztályos általános iskolai tanulók nyelvi kompetenciájának fejlődését. Témavezetője Horváth Péter László. Ugyancsak Horváth Péter László tanítványa Horváth Noémi Henrietta, aki tervezett kutatásában az inkluzív oktatás szerepére fókuszál a hazai gyógypedagógia alapszakos képzésben. Kovács Alexandra Ildikótól, aki témavezetője, Magonyné Dr. habil. Varga Emőke útmutatása alapján a képeskönyvek befogadási folyamatát vizsgálja óvodáskorú gyermekek körében, azt is megtudhattuk, milyen színű a boldogság a gyermekek szerint (piros).
A szünet után Mayer Zsófia kutatási részeredményei alapján azt mutatta be, hogy valósul meg a határon túli területeken a magyar identitás megtartása érdekében végzett tehetséggondozás. Munkáját Dr. Szirmai Éva témavezető segíti. Vida Ibolya pedagógiai és gyógypedagógiai témájú folyóiratokat vizsgált. Témavezetője, Dr. Gál Anikó támogatásával arra a kérdésre keresett választ, milyen mértékben jelennek meg a vizsgált folyóiratokban a mozgáskorlátozott tanulók integrált nevelésével, oktatásával kapcsolatos tanulmányok. Mezei Tímea Erzsébet előadásában Kovrig Béla társadalompolitikai gondolkodását mutatta be a két világháború között. Témavezetője Kiss Mária Rita. Szász Dorottya kutatása az idegennyelv-oktatással kapcsolatos. „Forradalmian új (és régi)” című előadásában a német nyelvi érettségi B1 szintű nyelvhelyességet mérő feladatainak kontrasztív szempontú vizsgálatára irányuló kutatásának első eredményeit ismertette. Kutatásában Dr. Sárvári Tünde témavezető támogatja. A konferencia utolsó előadását Mihály Renáta tartotta. Dr. habil. Nóbik Attila témavezető hallgatója frontról érkezett leveleket vizsgál, mert véleménye szerint ezek a levelek új lehetőségeket jelenthetnek a Szegedi Tudományegyetem történetének kutatásában.
Minden előadást öt perc vita követett. A jelenlévők kritikus barátként egyrészt kérdéseket intézhettek az előadókhoz, másrészt tanácsot adhattak a kutatást, valamint az előadói technikát illetően.
A konferencia végén Dr. habil. Nóbik Attila zárszavában kiemelte, hogy mind tartalmilag, mind kutatásmódszertani szempontból nagyon színvonalas előadásokat hallhattunk. Az előadókat kutatásuk folytatására bíztatta, és hangot adott annak a reményének, hogy néhány hónap múlva már egy olyan konferencián találkozhatunk ismét a hallgatókkal, amikor már kutatásuk (újabb) eredményeit osztják meg az érdeklődőkkel.
Ezen a kicsit borongós novemberi napon egy sokszínű, tartalmas és színvonalas rendezvényen vehettünk részt, ami az előadók, a témavezetők és a szervezők közös munkájának köszönhetően jött létre.
A konferencia-beszámolót írta: Dr. Sárvári Tünde, a konferencia levezetőelnöke
A konferencia szervezőtitkára: Ocskó Adrienn, a JGYPK Tudományos és Művészeti Diákköri Tanácsának titkára