Dr. Asztalos Andrea
1. A kutatóműhely neve: Zenei nevelés-oktatás a 21. században
2. A kutatóműhely vezetője (név, beosztás, tudományos fokozat): Dr. Asztalos Andrea tanszékvezető főiskolai docens, PhD
3. A kutatóműhely vezetőjének JGYPK-s email-címe: asztalos.andrea@szte.hu
4. Tagok
4.1. A JGYPK oktatói (név, beosztás, tud. fokozat):
Dr. Asztalos Andrea, tanszékvezető főiskolai docens, PhD – SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék
Dr. Dombi Józsefné, professzor emerita, CSc – SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék
Papes-Valach Fanni tanársegéd – SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék; doktorandusz ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola (témavezetők: Dr. Asztalos Andrea, Prof. Dr. Fehérvári Anikó)
Blaho Attila, mesteroktató – SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék
Tanácsné Vilmos Etelka 6. éves ének-zene, magyar tanár szakos, többszörös ÚNKP ösztöndíjas és EKÖP ösztöndíjas hallgató – SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék
Lévai Ramóna 6. éves ének-zene, történelem tanár szakos, többszörös ÚNKP ösztöndíjas és EKÖP ösztöndíjas hallgató – SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék
Tormáné Kiss Bernadett, doktorandusz, korábbi ÚNKP ösztöndíjas hallgató – SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola
4.2. Hazai külsős tagok (név, beosztás, tud. fokozat, az intézmény neve): -
4.3. Külföldi tagok (név, beosztás, tud. fokozat, az intézmény neve): -
5. A műhely kutatási témája (max. 3 A4-es oldal 1-es sorközzel, 12-es betűnagysággal, Times New Roman betűtípussal)
Zenei nevelés-oktatás a 21. században kutatóműhely
A magyarországi zenei nevelés a Kodály-koncepcióra épül, melynek lényege, hogy a zenei nevelést a gyermek nevelésének középpontjába helyezi, s az éneklésen keresztül megvalósuló zenei készségfejlesztéssel lehetőséget ad a fiataloknak művészi értékek befogadására, s ezáltal az egyén személyiségének fejlődésére. Kodály Zoltán zenei nevelési alapelvei a mai napig is érvényesek, ugyanakkor a Kodály halála óta eltelt több, mint ötven év során döntően megváltoztak a történelmi, kulturális, infokommunikációs körülmények, és ezzel együtt a tanítási-tanulási szemlélet is, melyek szükségessé teszik a zeneoktatás területén is a módszertani és eszközbéli folyamatos megújulást és a tananyagfejlesztést az alapfoktól a felsőfokig.
A konstruktivista paradigma megjelenésének és elterjedésének hatására átértelmeződött a tanítás és a tanulás fogalma. A tanulás, mint konstrukció, a tanítás, mint alkalmazkodás jelenik meg. A konstruktivizmus legfőbb állítása, hogy a tanulók maguk hozzák létre, konstruálják a tudást, s a világról alkotott képük, ismereteik rendszere egyéni konstrukciók eredménye. Mivel a tanuló előzetes tudása, de akár a témával kapcsolatos nézetei, vélekedései többnyire rejtve maradnak a pedagógus előtt, az általa közvetíteni szándékozott tudás elemei számára láthatatlan módon alakulnak át a diákok gondolkodásában és épülnek be meglévő tudásrendszerükbe.
A tanítás egyfajta hídépítésként értelmezendő, mely során a tanár feladata, hogy hidat építsen a kialakítandó tudás és a tanulók meglévő kognitív sémái között. A tananyag megformálásakor ügyelni kell arra, hogy az befogadható legyen a tanulók számára. Fontos a tanulók megfelelő kognitív sémáinak aktiválása is és kiemelt jelentőséggel bír a tanulói tevékenység, illetve az információbevitel sorrendje. Míg a hagyományos tanítás-tanulás felfogás szerint a tanulók előbb rendelkezzenek alapvető ismeretekkel (magyarázat, előadás), utána próbálják meg alkalmazni őket (tevékenység, játék). A konstruktivista alternatíva: előbb a sémák aktiválása, a megelőző tudás felszínre hozása (tanulói tevékenység, játék), utána következhet a magyarázat vagy az információbevitel más formája (olvasás, videó stb.), majd természetesen az új tudás alkalmazása, gyakorlása, illetve a sémák átalakulásának monitorozása. A differenciálás, a módszertani sokszínűség, az aktivitás, a kreativitás és a szociális tanulás, mint pedagógiai alapelvek jellemzi még a konstruktivista tanítás-tanulás felfogást. A tanítást tulajdonképpen egy kölcsönös alkalmazkodásokból álló folyamatként kell felfogni. Ennek a folyamatnak egyik oldala, hogy a tanuló alkalmazkodik az alapvetően a tanár által megteremtett tanulási környezethez. A tanár követelményeket állít fel, ennek érdekében tartalmakat közvetít és tevékenységeket szervez, illetve értékeli a tanulók teljesítményét. A tanuló viselkedésében, tudásában, értékrendjében, érzelmi világában végbemenő változások az alkalmazkodás jelei: növelik túlélési esélyeit az iskola világában. Ugyanakkor e folyamatban a tanár is alkalmazkodik. A tanuló viselkedése, tudásának állapota, értékrendje és érzelmi világa folyamatosan arra ösztönzi, hogy újragondolja a követelményeket, a közvetítendő tartalmakat, a tanulói tevékenységeket és az értékelési eljárásokat.
A tanuló immár aktív résztvevőjévé válik a tanulási folyamatnak, figyelembe veszik igényeit, egyéni sajátosságait, sajátos fejlődési ritmusát. A pedagógus már nem a tudás kizárólagos birtokosa, így legfőbb tevékenysége a tanulók tanulási folyamatának támogatása. Az oktatás tartalmát tekintve a korábbi tantárgyközpontú gondolkodást felváltja a kompetenciafejlesztés központú gondolkodás. Ezzel együtt a korábbi tankönyv-centrikus tanítást felváltja a tanulási forrásokat szélesebb körben értelmező, a kihívást jelentő tanulási környezetek megteremtésére irányuló pedagógiai stratégia.
Míg sok évtizeden át az volt az uralkodó szemlélet, hogy a tanulás célja az ismeretek gazdagítása, a mai, változó társadalomban leginkább a képességekben történő tartós változást tekintik a hatékony tanulás alapjának. A tanulás ma már a tudás és képességek mellett a szociális folyamatok megvalósulását is magába foglalja. Azok a tanulási folyamatok kerültek a figyelem középpontjába, amelyek elősegítik, hogy a tanulók alkalmazható és transzferálható tudásra, illetve olyan gondolkodásmódra és problémamegoldási beállítódásra tegyenek szert, amelynek révén megvalósulhat az élethosszig tartó tanulás folyamata.
A zenei nevelés-oktatás a 21. században kutatóműhely a zenei nevelés-oktatás módszertani megújítását, sokszínűségének elősegítését és tananyagfejlesztést tűzte ki célul, melyhez zenei képességmérések és a zenei nevelés transzferhatásainak vizsgálatai is társulnak. A kutatóműhely a munkássága során négy területet ölel fel: 1) általános-, és középiskolai ének-zene oktatás, 2) jazz oktatás, 3) zeneoktatás a művészetközvetítő és tanárképző szakokon, 4) iskolán kívüli zenei nevelés, koncertpedagógia.
6. Jelentősebb eredmények
6.1. Publikációk (pontos bibliográfiai adatokkal, az MTMT-vel összhangban):
Könyvek:
Dombi, Józsefné Kemény Erzsébet (szerk.) ; Maczelka, Noémi (szerk.) (2024): Brun (145) - Gershwin (125) - Kadosa (120): Zenei évfordulók, új zenepedagógiai kutatások c. Konferencia. Szeged, 2023. október 3-4. SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék, Szeged ISBN: 9789636480318
Asztalos Andrea (2022): The Theory and Practice of Singing Voice Production of Children. Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged ISBN: 9786155946776 ISBN: 9786155946783
Asztalos Andrea (2021): A zenei képességek és készségek fejlesztése az ének-zene órákon, JGYF Kiadó, Szeged, ISBN: 9786155946493
Asztalos Andrea (2021): Az ének-zene tantárgyat tanító pedagógusok nézetei. Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN: 9789634547464
Asztalos Andrea (2020): A gyermekek énekhangképzésének elmélete és gyakorlata. JATEPress Kiadó, Szeged, ISBN: 9789633154595
Könyvfejezetek:
Lévai Ramóna, Asztalos Andrea (2024): Experiential Pedagogical Methods and Their Impact on Measurement in Practice. In: Jiřina, Jiřičková; Lenka, Kaščáková; Miloš, Kodejška (szerk.) Teorie a praxe hudební výchovy VIII. Prague, Csehország : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. pp. 201-207.
Dombi Józsefné (2024): Összefoglaló visszatekintés Dr. Szeghy Endre művészetére születésének 125. évfordulóján. In: Dombi, Józsefné Kemény Erzsébet; Maczelka, Noémi (szerk.) Brun (145) - Gershwin (125) - Kadosa (120) tanulmánykötet. SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék, pp. 56-63.
Dombi Józsefné (2023): A Kodály tanítvány Ránki György. In: Dombi, Józsefné; Maczelka, Noémi (szerk.) "Kodály 140" Tanulmánykötet. SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék, Szeged pp. 88-93.
Blaho Attila (2022): Akkord és skálarelációk a jazz tekintetében. In: Dombi, Józsefné; Maczelka, Noémi (szerk.) "Liszt 210" Tanulmánykötet, Szeged, Magyarország : SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék,. pp. 126-130.
Asztalos Andrea (2022): Az éneklés pszichológiai hatásai. In: Dombi, Józsefné; Maczelka, Noémi (szerk.) "Liszt 210" Tanulmánykötet, Szeged, Magyarország : SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék,. pp. 104-112.
Dombi Józsefné (2022): Szeged Case Study Symphonic ABC. In: Andreas, Bernhofer; Peter, Mall; Sabina, Vidulin (szerk.): Schools@Concerts. Helbling Verlag, Innsbruck, Ausztria. pp. 129-138.
Blaho Attila (2021): A jazz harmóniák evolúciója. In: Dombi, Józsefné; Maczelka, Noémi (szerk.) "Beethoven 250" : tanulmánykötet, Szeged, Magyarország : SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék, pp. 27-29.
Tudományos cikkek:
Asztalos Andrea (2024): Folyamatos szakmai fejlődés az ének-zenét tanító pedagógusok szemszögéből. PARLANDO: ZENEPEDAGÓGIAI FOLYÓIRAT 2024. évi : 4 Paper: https://www.parlando.hu/2024/2024-4/Asztalos_Andrea.pdf , 19 p.
Papes-Valach Fanni, Asztalos, Andrea (2024): A közösségi média alkalmazási lehetőségei a zenei befogadóvá nevelés során. PARLANDO: ZENEPEDAGÓGIAI FOLYÓIRAT 2024. évi : 4 . szám Paper: https://www.parlando.hu/2024/2024-4/Papes-Valach_Fanni.pdf , 14p.
Asztalos Andrea (2023): The Spread of Zoltán Kodály's Music Education Principles in the World. STUDIA UNIVERSITATIS BABES-BOLYAI SERIES MUSICA 2023 (1) pp. 11-27.
Dombi Józsefné (2023): The Role of Piano Pieces in Kodály's life. STUDIA UNIVERSITATIS BABES-BOLYAI SERIES MUSICA 2023 (1) pp. 57-66.
Asztalos Andrea (2022): Beliefs of General Classroom and Music Specialist Teachers in Hungarian Primary Schools Regarding the Development of Musical Abilities in Children. Research Studies in Music Education (Q1/D1-es publikáció)
Kiss Bernadett ; Asztalos Andrea ; Józsa Krisztián (2021): Motiválás az ének-zene órán: a gamifikáció (játékosítás) alkalmazási lehetőségei. Pedagógusképzés 20 (48) 75-91.
Asztalos Andrea (2021): Development of Children's Singing Voice. Studia Universitatis Babes-Bolyai Series Musica 1844-4369 2065-9628 2021 (1) pp. 39-54 2021
Kiss, Bernadett, Asztalos, Andrea (2021): A gamifikáció szerepe a zeneoktatásban. Gyermeknevelés, 9: 3 pp. 57-74.
6.2. Konferenciák:
Asztalos Andrea (2024): A kórusban való éneklés hatása a gyermekekre. 25. Nemzetközi Zenei Konferencia, SZTE JGYPK Ének-zene Tanszék, Szeged, 2024. október 8-9.
Blaho Attila (2024): Szimmetriák a zenében. 25. Nemzetközi Zenei Konferencia, SZTE JGYPK Ének-zene Tanszék, Szeged, 2024. október 8-9.
Dr. Dombi Józsefné (2024): 100 éve született Szőnyi Erzsébet zeneszerző. 25. Nemzetközi Zenei Konferencia, SZTE JGYPK Ének-zene Tanszék, Szeged, 2024. október 8-9.
Papes-Valach Fanni (2024): Bozay Attila élete és munkássága. 25. Nemzetközi Zenei Konferencia, SZTE JGYPK Ének-zene Tanszék, Szeged, 2024. október 8-9.
A kutatóműhely által szervezett első nemzetközi konferencia: 1st International Conference on Music Education in the 21st Century, SZAB székház, 2024. április 15-16.
Blaho Attila (2023): Egzotikus pentaton skálák használata a modern jazz improvizációkban: Előadás a Magyar Tudományos Akadémia Szegedi Akadémiai Bizottságának Művészeti Szakbizottsága előadóülésén. SZAB Székház, 2023. november 29.
Asztalos Andrea (2023): Warm-ups in the Children’s Choir Rehearsals in the Hungarian Elementary Schools. 26th IKS Symposium 2023 “Golden Anniversary: Connecting Humanity Through Music.” Colburn School of Music , Los Angeles (CA), Amerikai Egyesült Államok, 2023. július 27-31.
Asztalos Andrea (2023): Music Specialist Teachers' Beliefs and Practical Experiences about Warm-Ups in the Classroom Music Lessons and in the Children's Choir Rehearsals RIME 2023: The 13th International Conference for Research in Music Education (online), 2023. április 11-14.
Asztalos Andrea (2022): A Kodály-koncepció nemzetközi adaptációi. Magyar Tudomány Ünnepe "A zene világa - a világ zenéje" előadóülés. SZAB Székház, Szeged. 2022. november 14.
Asztalos Andrea (2022): Kreatív zenei ritmusgyakorlatok kicsiknek és nagyoknak. Magyar Tudomány Ünnepe előadóülés. Ritmus és tanulás konferencia. SZTE JGYPK, Szeged. 2022. november 9.
Asztalos Andrea (2022): Kodály Zoltán zenei nevelési eszméinek továbbélése a 21. században. „Kodály 140” 23. Nemzetközi Zenei Konferencia, SZTE JGYPK Ének-zene Tanszék, Szeged, 2022. október 10-11.
Blaho Attila (2022): Bartók Béla tengelyrendszere a jazz szemszögéből. Kodály 140” 23. Nemzetközi Zenei Konferencia, SZTE JGYPK Ének-zene Tanszék, Szeged, 2022. október 10-11.
Asztalos Andrea (2022): Classroom Music Teachers’ Beliefs and Practical Experiences about Warm-Ups in the Classroom Music Lessons and in the Children’s Choir Rehearsals. The Voice Foundation’s 51st Anniversary Symposium: Care of Professional Voice, Philadelphia, USA, 2022. június 1-5.
Asztalos Andrea (2022): Choral Conductors’ Beliefs and Practical Experiences about Warm-Ups in the Children’s Choir Rehearsals. 3rd International Symposium on Research in Choral Singing, 2022. április 29-30 – virtuális szimpózium
Asztalos Andrea (2021): Correction of Children's Vocal Production Problems (presentation and workshop). 50th Annual Conference: Care of Professional Voice, Philadelphia, USA, 2021. június 2-6. – virtuális konferencia
Asztalos Andrea (2020): Role of Warm-Ups in the Development of Children’s Singing Voice. 49th Annual Conference: Care of Professional Voice, Philadelphia, USA, 2020. május 27-30 – virtuális konferencia
6.3. Projektben való részvétel (pl. TÁMOP, EFOP stb.): -
7. A műhelyhez kapcsolódó TDK-tevékenység
7.1. A díjazott hallgató neve: Tormáné Kiss Bernadett
7.2. A TDK/OTDK-munka címe: Gamifikáció az ének-zene oktatásban
7.3. Helyezés (a TDK-/OTDK-konferencia nevének és idejének megadásával): 35. OTDK Tanulás- és Tanításmódszertani - Tudástechnológiai Szekció, Gamifikáció, 1. helyezés
7.4. Témavezető: Dr. Asztalos Andrea PhD
7.5. A díjazott hallgató neve: Lévai Ramóna
7.6. A TDK/OTDK-munka címe: Élménypedagógiai módszerek alkalmazása az általános iskolai ének-zene oktatás során
7.7. Helyezés (a TDK-/OTDK-konferencia nevének és idejének megadásával): 36. OTDK Tanulás- és Tanításmódszertani - Tudástechnológiai Szekció, Zenepedagógia, 2. helyezés
7.8. Témavezető: Dr. Asztalos Andrea PhD
8. Doktori iskolában való részvétel
8.1. Az oktató neve, beosztása, tud. fokozata: Dr. Asztalos Andrea, tanszékvezető főiskolai docens, PhD
8.2. A doktori iskola neve: ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola
8.3. A részvétel jellege (törzstag, tag, témakiíró): témavezető
8.4. Az oktató neve, beosztása, tud. fokozata: Dr. Dombi Józsefné CSc, főiskolai tanár professor emerita, CSc
8.5. A doktori iskola neve: Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Doktori Iskola
8.6. A részvétel jellege (törzstag, tag, témakiíró): külső opponens, bizottsági tag