Tagok
A JGYPK oktatói
Hazai külsős tagok
Pethő Villő, adjunktus, PhD, SZTE Zeneművészeti Kar
Vajda Tamás, igazgató, SZTE Levéltár
M. Pelesz Nelli, PhD-hallgató
A műhely kutatási témája
A Kutatócsoport célja a Szegedi Tudományegyetemen folyó, a nevelés-, oktatás- gyógypedagógia- és egyetemtörténeti kutatások összefogása, egy önálló arculattal rendelkező szegedi pedagógiatörténeti műhely létrehozása.
Az utóbbi 5-10 évben a nemzetközi tudományos közéletben a pedagógiatörténeti kutatások egyértelmű felfutása figyelhető meg. Régiónkban (Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Lengyelország) is több törekvés található a pedagógiatörténeti műhelyek létrehozására és láthatóvá tételére. Ugyanez a törekvés figyelhető meg Európa déli perifériás régióiban is. Ezek a kutatócsoportok, műhelyek számos nemzetközi együttműködési lehetőséget kínálnak. Ugyanakkor a Kutatócsoport tagjai rendszeres résztvevői a legjelentősebb nemzetközi neveléstörténeti konferenciáknak, így biztosítva lesz az eredményeknek a nemzetközi színtéren történő disszeminálása is.
Magyarországon két határozottabb arcéllel rendelkező pedagógiatörténeti kutatási műhely (ELTE, PTE) azonosítható. Mindkét csoport rendszeresen szervez konferenciákat, jelentet meg köteteket, stb. Bár a szegedi felsőoktatásban dolgozó kollégák kutatási és publikációs tevékenységben nem maradnak el a fenti műhelyektől, a láthatóság tekintetében komolyabb a lemaradásuk.
A Kutatócsoport tervezett tevékenységei: kutatás, publikáció, konferenciák (hazai és nemzetközi) szervezése, pályázatokon történő indulás
A Kutatócsoport kutatási tevékenységének három fő téma köré tervezzük csoportosítani.
1. Gyógypedagógia- és fogyatékosságtörténet. A nemzetközi tudományos közéletben a tágan értelmezett fogyatékosságtörténet kurrens és releváns téma. A magyar szakirodalom azonban az utóbbi évtizedekben kevesebb hangsúlyt fektetett a gyógypedagógia-történeti kutatásokra. Ezen kutatási irány a Gyógypedagógus-képző Intézetben már zajló, a fogyatékosság történeti konstruálásával foglalkozó kutatásokra épít.
2. A pedagógusszakmák története. A kutatócsoport tagjainak kiemelt kutatási területe, amelyben már eddig is doktori és habilitációs dolgozatok születtek. Tervezzük ugyanakkor mind az korszak, mint a professziók szerinti bővítést, valamint a nemzetközi összehasonlítást.
3. Egyetemtörténeti kutatások. Az egyetemtörténeti kutatások szerves részét képezik a Kutatócsoport tagjai munkásságának. Ezen a területen elsősorban a II. Világháború utáni időszak elemzése és a nemzetközi összehasonlítás kínál új lehetőségeket.
Doktori iskolában való részvétel
Habil. dr. Nóbik Attila PhD |
oktató |
Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola |
Prof. dr. habil. Pukánszky Béla DSc |
doktori iskola vezetője, témavezető, témakiíró, oktató |
Eszterházy Károly Egyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola |
Prof. dr. habil. Pukánszky Béla DSc |
témavezető, témakiíró, oktató |
ELTE, PPK, Neveléstudományi Doktori Iskola |
Prof. dr. habil. Pukánszky Béla DSc |
témavezető, témakiíró, oktató |
Pécsi Tudományegyetem „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola |
Dr. Fizel Natasa PhD |
témavezető |
Eszterházy Károly Egyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola |