A kutatóműhely vezetője: Bakti Mária, főiskolai docens
A kutatóműhely vezetőjének JGYPK-s email-címe: bakti.maria@szte.hu
Tagok
A JGYPK oktatói:
Bernáth András, adjunktus, PhD
Szarvas Júlia, mesteroktató
Orosz-Martins Andrea Erzsébet, adjunktus, PhD
Külföldi tagok:
Professor Nuria Lorenzo-Dus, PhD, Department of Applied Linguistics, Swansea University, Egyesült Királyság
A műhely kutatási témája
A kutatóműhely tágabb értelemben vett kutatási témája a két tanítási nyelvűség vizsgálata, különös tekintettel a két tanítási nyelvű általános iskolákra.
A Tartalom és Nyelv Integrálása (Content and Language Integrated Learning, CLIL) olyan megközelítés, amelyben egy adott tantárgyi tartalmat idegen nyelven (is) oktatnak. A CLIL spektruma nagyon széles, számos módszert fed le, ide tartoznak a hazai két tanítási nyelvű általános iskolák is. A CLIL gazdag nemzetközi elméleti és gyakorlati irodalommal rendelkezik, a területen végzett empirikus kutatások szerint a CLIL módszertannak határozott nyelvi és kognitív előnyei vannak.
Kutatásaink célja a két tanítási nyelvű általános iskolai oktatás főbb jellemzőinek feltérképezése. Vizsgálatokat végeztünk többek között a két tanítási nyelvű általános iskolai tananyagok használatáról a tanárok és a tanulók nézőpontjából, a két tanítási nyelvű osztályokba járó tanulók szókincséről, a tanulók identitásáról, illetve a CLIL módszertanban használt állványozási (scaffolding) technikákról.
Az empirikus kutatások mellett a műhely célja, hogy a kutatási eredményeket megismertesse a dél-alföldi két tanítási nyelvű általános- és középiskolák tanáraival, a Szaktárgyak oktatása idegen nyelven szakirányú továbbképzés hallgatóival, és az érdeklődő nyelvszakos, vagy közismereti tantárgy szakos általános- és középiskolai tanárokkal. Együttműködési megállapodásokat kötöttünk a régió több két tanítási nyelvű iskolájával, így ezeket az iskolákat közvetlenül be tudjuk vonni a kutatócsoport munkájába, akciókutatási projektekbe.
A műhely kutatási programja jól illeszkedik a Modern Nyelvek és Kultúrák Tanszéken folyó oktatási munkához, mivel a tanító alapszak angol választható műveltségterületi képzésben szerepel CLIL képzési modul, emellett a Szaktárgyak oktatása idegen nyelven szakirányú továbbképzés kifejezetten a két tanítási nyelvű iskolákba képez tanárokat.
Jelentősebb eredmények
Publikációk:
Bakti M., Orosz-Martins A., és Szarvas J. 2022. Az együttműködés szerepe a hazai általános iskolai két tanítási nyelvű oktatásban. In: Juhász V. és Kegyesné Szekeres E. (szerk.) Többnyelvűség és oktatás. Szeged: Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. 189–195.
Bakti M., Orosz-Martins, A. és Szabó K. 2021. Scaffolding in Primary CLIL and EFL. Alkalmazott nyelvtudomány. 21. évf. 2. szám. 47–61. doi:http://dx.doi.org/10.18460/ANY.2021.2.004
Bakti M. 2020. Identitás az általános iskolai két tanítási nyelvű oktatásban. In: Bakti M. és Újvári Edit (szerk.) Nyelv és identitás. Szeged: Juhász Gyula felsőoktatási Kiadó. 75–88.
Bakti M. és Szabó K. 2016. Exploring CLIL teaching materials in Hungary. Alkalmazott nyelvtudomány. 16. évf. 2. szám.
Konferenciák:
Bakti M., Orosz-Martins A., és Szarvas J. 2022. Átmenet az általános iskolai két tanítási nyelvű oktatásban: a készségtárgyaktól a szaktárgyak idegen nyelven tanulása felé. Elhangzott: Szegedi Alkalmazott Nyelvészeti Éves Konferencia (SZANYÉK), Szeged, 2022. május 6.
Bakti M., Orosz-Martins A., és Szarvas J. 2022. Átmenet az általános iskolai két tanítási nyelvű oktatásban: a készségtárgyaktól a szaktárgyak idegen nyelven tanulása felé. Elhangzott: 23. Pszicholingvisztikai Nyári Egyetem, Veszprém, 2022. május 23.- 26.
Bakti M. és Szarvas J. 2019. Vocabulary size and structure of primary school CLIL and EFL learners. Elhangzott: 14. HUSSE Konferencia, Veszprém. 2019. január 31-február 2.
Bakti M., Orosz A., Szabó K. és Szarvas J. 2018. Vocabulary size of primary CLIL learners. Elhangzott: 20. Pszicholingvisztikai Nyári Egyetem, Balatonalmádi. 2018. június 10-14.
Bakti M. 2017. Két tanítási nyelvű oktatás vagy CLIL? Elhangzott: Érték, minőség és versenyképesség – a 21. század kihívásai Konferencia, Selye János Egyetem. Komárom, 2017. szeptember 12-13.
Szabó K. és Bakti M. 2017. Scaffolding in primary CLIL programs in Hungary and Wales. Konferencia-előadás. Elhangzott: 19. Pszicholingvisztikai Nyári Egyetem, Balatonalmádi. 2017. május 21-25.
Bakti M. és Szabó K. 2016. Primary CLIL teaching materials in Hungary. Elhangzott: 18. Pszicholingvisztikai Nyári Egyetem, Balatonalmádi. 2016. május 29 –június 2.
Projektben való részvétel:
A kutatócsoport részt vesz a CA 21114-es COST akcióban (CLIL Network for Languages in Education: Towards bi- and multilingual disciplinary literacies, CLIL NetLE).
A COST akció irányítóbizottságának és az akció vezetőségének (Core Group) tagja a kutatócsoport vezetője, Bakti Mária.
A program fő célkitűzése: A tartalom és nyelv integráláshoz (CLIL: Content and Language Integrated Learning) kapcsolódó két és többnyelvű szaktárgyi kommunikációs kompetenciák (disciplinary literacies) vizsgálatának fogalmi hátének feltárása és ehhez kapcsolódó kutatási menetrend összeállítása. Ennek részét képezi a témához kapcsolódó egységesített kutatási eszközök gyűjteményének összeállítása és használatuk megismertetése a kutatókkal, a két- és többnyelvű szaktárgyi kommunikációs kompetenciák használatának, fejlesztésének, és jelenlegi jó gyakorlatainak a feltárása az oktatás minden szintjén, különös tekintettel az 5-13 évfolyamokra. További cél a két- és többnyelvű szaktárgyi kommunikációs kompetenciák fejlesztésével kapcsolatos információk megosztása az érintett oktatási közösségekkel (diákok, tanárok, igazgatók, szülők), oktatási szervezetekkel (oktatási minisztériumok, politikai döntéshozók, tantervkészítők), tanárképző és továbbképző szervezetekkel, a felsőoktatás képviselőivel, iparági képviselőkkel és a nagyközönséggel.
Doktori iskolában való részvétel
Az oktató neve, beosztása, tud. fokozata: Bakti Mária, főiskolai docens, PhD
A doktori iskola neve: ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola
A részvétel jellege: témavezető
A doktori iskola neve: SZTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola
A részvétel jellege: témakiíró