Tagok:
A JGYPK oktatói:
Hódi Ágnes, adjunktus, PhD
hodi.agnes@szte.hu
Külföldi tagok
Patai Ilona, egyetemi adjunktus, PhD, Konstantin Filozófus Egyetem, Nyitra Közép-európai Tanulmányok Kara (Constantine the Philosopher University in Nitra, Faculti of Central European Studies, Institute for Teacher Training)
Mendel Eleonóra, egyetemi adjunktus, PhD, Konstantin Filozófus Egyetem, Pedagógiai Kar, Nitra (Constantine the Philosopher University in Nitra, Faculty of Education)
Fenyvesi Lívia, docens, PhD, Konstantin Filozófus Egyetem, Pedagógiai Kar, Nitra (Constantine the Philosopher University in Nitra, Faculty of Education)
A műhely kutatási témája
A műhely a vezetőjének a 10 éves, az átmenetek pedagógiája, kommunikáció és szociális készségfejlesztés, a resztoratív konfliktuskezelés, valamint az egészséges életmódra nevelés területén szerzett hazai és nemzetközi tanulmányaira, tapasztalatára és szakmai hátterére támaszkodva vezeti be a műhelyben részt vevő leendő és gyakorló óvodapedagógusokat.
A műhelyben folyó munka aktualitását a kisgyermeknevelésben egyre nagyobb számban megjelenő konfliktusok adják. A resztoratív technikák egyrészt a megelőzésre – szociális kompetenciák, kommunikációs technikák fejlesztése – helyezik a hangsúlyt, másrészt pedig a konfliktusok megoldását a jóvátételben látják. Ezen kívül a resztoráció a konfliktusban résztvevők körét is szélesebb körben határozza meg, mint a hagyományos módszerek, ezzel is lehetővé téve a hatékonyabb megoldásokat. Tehát az áldozat és az elkövető mellett megjelenik a szemtanú, vagy akár mondhatjuk, a közösség szerepe is. A konfliktusok forrása lehet az egyre nagyobb számban megjelenő egészségügyi kihívás az óvodai nevelésben, amelyek megoldásaihoz kutatásalapú segítséget nyújtunk.
A kutatóműhely jelenleg a kar és Erasmus partnerintézmények oktatóiból, hallgatóiból, gyakorló óvodapedagógusokból, és a téma iránt érdeklődő mentorpedagógusokból áll. A műhely kapuja nyitva áll a téma iránt érzékeny – bármilyen szakos – hallgatók előtt is, hiszen az itt szerzett tudás az élet bármilyen területén jól hasznosítható.
A kutatóműhely elsődleges célként módszertani segédanyagok elkészítését és széles körű terjesztését tűzte ki. A későbbi tervek között fejlesztőprogramok intézményre szabott összeállítása és kivitelezése, a hatásvizsgálatok tudományos fórumokon való közzététele és megvitatása, továbbképzési anyagok összeállítása szerepel.
Jelentősebb eredmények
Publikációk
Hódi, Á., Gál, A., Soós, K., Varga, E., Tóth, E., & Németh, M. B. (2022). Infokommunikációs technológia az óvodában, az óvodáskorúak otthonában és az óvodapedagógus-képzésben: áttekintés az elmúlt évtized eredményeiről. Módszertani Közlemények, 62(2), 3-18.
Kádár, K., Hódi, Á., & Soós, K. (2021). A diszlexiára való hajlam kiszűrésének lehetőségei az óvodában. Módszertani Közlemények, 61(2), 153-172.
Soós, K., & Hódi, Á. (2021). Bevezetés a mentorálásba: a Szegedi Tudományegyetem óvodapedagógus szakos hallgatóinak előzetes ismeretei és vélekedései a mentorálásról a pandémia idején. Módszertani Közlemények, 61(2), 30-48.
Gulyás Georgina, Soós Katalin (2019). Beteg gyermekek visszaintegrálásának lehetőségei az óvodában. In: Bordás Sándor (szerk.) MÓDSZEREK, MŰVEK, TEÓRIÁK: A X. Tantárgy-pedagógiai Nemzetközi Tudományos Konferencia előadásai: Értekezések, tudományos dolgozatok (27.) Baja: Eötvös József Főiskolai Kiadó, pp 169-178 (2019)
Soós Katalin (2017). Új utak a pedagógiában – Másságtolerancia. KATEDRA: A SZLOVÁKIAI MAGYAR PEDAGÓGUSOK ÉS SZÜLŐK LAPJA (DUNAJSKA STREDA) 24: (5) pp 16-17., 2p
A műhelyhez kapcsolódó TDK-tevékenység
A díjazott hallgató neve: Gulyás Georgina, Lázár Petra
A TDK/OTDK-munka címe: Beteg gyermekek visszaintegrálása az óvodába. Óvodapedagógusok és szülők ismerete, vélekedése hátrányos helyzetű gyermekkel kapcsolatban.
Témavezető: Soós Katalin és Hódi Ágnes
Doktori iskolában végzett tevékenység: Dr Hódi Ágnes SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola oktató, témakiíró