Bezár

Kutatás

MTA-SZTE Egészségfejlesztés Kutatócsoport

MTA-SZTE Egészségfejlesztés Kutatócsoport

2021. november 03.
6 perc

Dr. habil. Tarkó Klára

tarko.klara@szte.hu

A kutatócsoport neve: MTA-SZTE Egészségfejlesztés Kutatócsoport

Kutatócsoport vezető: Dr. habil. Tarkó Klára, intézetvezető, tanszékvezető főiskolai tanár

A kutatóműhely vezetőjének JGYPK-s email-címe:tarko.klara@szte.hu


Tagok

A JGYPK oktatói:

Név Beosztás Szervezeti egység
Dr. habil. Tarkó Klára (kutatócsoportvezető) intézetvezető, tanszékvezető főiskolai tanár; oktatási és innovációs dékánhelyettes SZTE JGYPK, Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet, Egészségszociológia és Életmód Tanszék
Prof. Dr. Benkő Zsuzsanna Mária professzor emerita SZTE JGYPK, Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet, Egészségszociológia és Életmód Tanszék
Dr. Lippai László Lajos tanszékvezető egyetemi docens SZTE JGYPK, Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet, Egészségpszichológia és Mentálhigiéné Tanszék
Dr. Szabó-Prievara Dóra Katalin adjunktus SZTE JGYPK, Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet, Egészségpszichológia és Mentálhigiéné Tanszék
Dr. Osváth Viola főiskolai docens SZTE JGYPK, Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet, Egészségpszichológia és Mentálhigiéné Tanszék
Dr. Mátó Veronika adjunktus SZTE JGYPK, Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet, Egészségszociológia és Életmód Tanszék;
Dr. Mihálka Mária főiskolai docens SZTE JGYPK, Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet, Egészségszociológia és Életmód Tanszék
Dr. Nádudvari Gabriella Erika főiskolai docens SZTE JGYPK, Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet, Egészségszociológia és Életmód Tanszék
Pósa Gabriella gyakorlati oktatást segítő munkatárs; PhD hallgató SZTE JGYPK, Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet, Egészségszociológia és Életmód Tanszék; SZTE Interdiszciplináris Orvostudományok Doktori Iskola
Kis Bernadett mesteroktató SZTE JGYPK, Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet, Egészségpszichológia és Mentálhigiéné Tanszék
Szél Alexandra (2024 -) mesteroktató SZTE JGYPK, Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet, Egészségpszichológia és Mentálhigiéné Tanszék
Paizs Melinda Adrienn (2022 -) tanársegéd, PhD hallgató SZTE JGYPK, Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet, Egészségszociológia és Életmód Tanszék; SZTE Állam- és jogtudományi Doktori Iskola
Dr. Fizel Natasa intézetvezető, tanszékvezető egyetemi docens SZTE JGYPK, Alkalmazott Pedagógiai Intézet, Szociálpedagógus-képző Tanszék
Galacné Kaló Tímea mesteroktató, intézeti munkatárs, tanácsos SZTE JGYPK, Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet
Dr. habil. Nóbik Attila egyetemi docens SZTE JGYPK, Alkalmazott Társadalomismereti és Kisebbségpolitikai Intézet
Dr. Sárvári Erzsébet Tünde tanszékvezető főiskolai docens; főigazgató-helyettes SZTE JGYPK, Nemzetiségi Intézet, Német és Német Nemzetiségi Tanszék; SZTE, Tanárképző Központ
Katona Zsolt Zoltán (2023 -) PhD hallgató (abszolutóriumot szerzett), tanársegéd SZTE, Neveléstudományi Doktori iskola; SZTE JGYPK, Testnevelési és Sporttudományi Intézet
Hazai külsős tagok:
Név Beosztás Intézmény
Dr. Vitrai József elnök
tudományos munkatárs
Magyar Népegészségügy Megújításáért Egyesület – Népegészségügy 3.0; Széchenyi István Egyetem Egészség- és Sporttudományi Kar Preventív Egészségtudományi Tanszék, Győr
Dr. Kollányi Zsófia Katalin adjunktus Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar, Közgazdaságtudományi Intézet, Egészségpolitika és Egészség-gazdaságtan Tanszék
Dr. Megyesi G. Boldizsár tudományos főmunkatárs Társadalomtudományi Kutatóközpont
Dr. Schifferné dr. Simich Rita osztályvezető Nemzeti Népegészségügyi Központ, Népegészségügyi Stratégiai, Egészségfejlesztési és Egészségmonitorozási Főosztály
Csizmadia Péter referens Nemzeti Népegészségügyi Központ
Lipták Mónika Zoé (2023 - ) PhD hallgató SZTE, Neveléstudományi Doktori iskola
Uitumen Erdenezul (2023 - ) PhD hallgató SZTE, Neveléstudományi Doktori iskola


A műhely kutatási témája
Az egészség mint alapvető erőforrás egyike az általánosan elfogadott emberi értékeknek, ami központi szerepet játszik minden cselekvésben, minden életkorban. Az egészséget meghatározza az egyént körülvevő természeti és társadalmi környezet, a rendelkezésre álló tartalékok, a problémák leküzdése, a sikerélmény és elégedettség érzése. Az egészség komplexitása leginkább a holisztikus egészségfogalommal ragadható meg, a maga testi, mentális, érzelmi, spirituális, társas és társadalmi dimenzióival. A számtalan befolyásoló faktor az öröklött tényezők, a környezeti tényezők, az egészségügyi ellátórendszer működése és az életmóddal összefüggő tényezők csoportjaira oszthatók, melyek közül utóbbi gyakorolja a legnagyobb hatást az egészség alakulására.
Mivel az egészség egy több komponensből álló, komplex jelenség, ezért értelmezéséhez és kutatásához rendszerszintű szemléletre van szükség. A rendszerszemléletű egészségmodell segítséget nyújt egyrészt az egészség értelmezésében, másrészt a befolyásoló tényezők azonosításában is. A modell alapján az egészség az egyént is magába foglaló rendszer terméke, nem pusztán az egyén tulajdonsága, ugyanis az egyén szükségletei és igényei a környezetével kölcsönhatásban vannak, és együttesen rendszert alkotnak. Ebből következik, hogy az egyén egészsége csakis tágabb keretben, az egyén környezetével való kölcsönhatásban értelmezhető, így az egészség megváltoztatásához is a rendszert érintő beavatkozásra lesz szükség.
A gyermekek egészségi állapotáról elmondható, hogy 2019-es adatok szerint az 5–14 évesek körében az egészségre kockázatot jelentő tényezők okozta veszteség mintegy 80%-át a viselkedésre lehet visszavezetni, míg a 15–19 éveseknél ez az arány 85%. Számos vizsgálat hívja fel a figyelmet a magyarországi gyermekek egészségi állapotának rossz helyzetére, az egészséges életmóddal összefüggő szokások hiányosságaira, az egészséget veszélyeztető magatartásformák gyakoriságára. Tanulmányok sora bizonyítja, a gyermekkori egészség nemcsak a tanulásra, de az egyén egész életére is kihat. Az egészségfejlesztés és különösen az egészséges életmódra nevelés emiatt kitüntetett feladata az oktatási-nevelési intézményeknek.
Az egészségfejlesztésben alkalmazott színtér alapú megközelítés lényege, hogy a köznevelési intézményekben eltöltött hosszú évek jó lehetőséggel szolgálnak arra, hogy az életre való felkészülés mellett az egészségmegőrzést és az egészségfejlesztést az óvodai és az iskolai élet minden területén megtapasztalhassák. A korszerű egészségnevelés az egészségfejlesztés egy megvalósulási formája, mely a tudás és ismeret átadásán felül nagy hangsúlyt fektet a készségek és attitűdök kialakítására és formálására, az aktív bevonás módszerével, személyes élményekkel, tapasztalati tanulással bátorítja és támogatja a résztvevők együttműködését.
Kutatócsoportunk az intézményi egészségfejlesztés, egészségnevelés eredményességének átfogó javítását tűzi ki célul, ami a pedagógiai munka mellett az oktatási-nevelési rendszer valamennyi szereplőjére és feltételeire (környezetére) is kiterjed. Átfogó célunk az iskolát „egészségessé” változtató, átfogó, vagyis több (pedagógiai, közösségi, környezeti) területre kiterjedő olyan módszertan és holisztikus egészségszemlélet kialakítása, tesztelése és értékelése, ami képessé és motiválttá teszi a gyerekeket aktuálisan, és később, felnőttként is arra, hogy egészségesen éljenek.

Jelentősebb eredmények

Publikációk:

A kutatócsoport honlapja
A honlapon megtalálható információk magyar és angol nyelven:
-A kutatócsoport tagjai
-Résztvevő intézmények
-Kutatási célok és várható eredmények
-Kutatási eredmények és dokumentumok
-Publikációk
-Konferenciaszervezés
-Konferencia előadások
-Hírek

Projektben való részvétel: Magyar Tudományos Akadémia Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programja. Támogatói okirat száma: SZKF-19/2021.

Doktori iskolában való részvétel
Az oktató neve, beosztása, tud. fokozata: Dr. habil. Tarkó Klára, PhD. intézetvezető, tanszékvezető főiskolai tanár
A doktori iskola neve: Szegedi Tudományegyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola http://www.doktori.hu/index.php?menuid=192&sz_ID=11061
A részvétel jellege: témavezető

Az oktató neve, beosztása, tud. fokozata: Prof. Emer. Benkő Zsuzsanna, PhD. Professzor Emerita
A doktori iskola neve: Pécsi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola. http://www.doktori.hu/index.php?menuid=192&sz_ID=8659 
A részvétel jellege: oktató

Az oktató neve, beosztása, tud. fokozata: Dr. Fizel Natasa, PhD. intézetvezető, tanszékvezető egyetemi docens
A doktori iskola neve: Eszterházy Károly Egyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola
A részvétel jellege: témavezető

Az oktató neve, beosztása, tud. fokozata: Dr. Vitrai József, PhD. tudományos munkatárs
A doktori iskola neve: Pécsi Tudományegyetem, Egészségtudományi Doktori Iskola https://doktori.hu/index.php?menuid=192&lang=HU&sz_ID=18750 
A részvétel jellege: témavezető

Aktuális események



Aktuális események

Rendezvénynaptár *

    Kapcsolódó hírek