A kutatóműhely vezetője: Dr. Sós Katalin, főiskolai docens, PhD (Földtudományok)
A kutatóműhely vezetőjének JGYPK-s email-címe: sos.katalin@szte.hu
Tagok
A JGYPK oktatói:
Dr. Nánai László, Általános és Környezetfizikai Tanszék, professzor emeritus
Hazai külsős tagok:
Dr. Bartyik Tamás, SZTE TTIK Geoinformatikai, Természet- és Környezetföldrajzi Tanszék, tanársegéd
Pap Imre, Szegedi Biológiai Kutatóközpont, PhD-hallgató
Továbbá a Fizika BSc, a Fizika osztatlan tanárképzés és a Tanító szak hallgatói, akik a Tanszéken írják vagy írták a szakdolgozatukat.
A műhely kutatási témája
Az Általános és Környezetfizikai Tanszék Környezetfizikai munkacsoportjának feladata kettős:
egyrészt környezetfizikai kutatásokat folytatunk a radioaktivitás, a zajszennyezés, fényszennyezés, a talajnedvesség-változás, a mágneses térerő, a porszennyezettség mérésének területén;
másrészt jelentős tevékenységet végzünk a környezetfizika oktatása vonatkozásában.
A Környezetfizika oktatása Tanszékünkön – még a jogelőd Fizika Tanszéken – az 1990-es években kezdődött, amikor bekapcsolódtunk a Környezetvédelem szakos tanárok képzésébe. A feladatkörünk bővült, amikor a Környezettan, majd a Környezettudomány szakos hallgatók oktatásában is részt vettünk fizikakurzusok és a környezetfizikával kapcsolatos tárgyak tartásával.
Az oktatási feladatok mellett a környezetfizikai kutatások is elindultak, akkor elsősorban a radioaktív háttérsugárzás – felületi összgamma-sugárzás, radonszint – mérésével. Jelentős eredményként kell megemlíteni a Temesvári Nyugati Egyetemmel közös PHARE pályázatot, aminek keretében került sor szegedi és temesvári összehasonlító mérésekre radioaktív háttérsugárzás, zajszint, talajnedvesség stb. tekintetében.
A kutatómunkába már a hallgatók − akkor még a JGYTF fizikatanár szakos hallgatói − is bekapcsolódtak, így több szakdolgozat és az eredmények felhasználásával több, hallgatókkal közösen íródott tudományos közlemény is született. A hallgatók terepgyakorlatokon vettek részt, amelyek egyrészt üzemlátogatást jelentettek, de emellett terepi mérések elvégzésére is lehetőséget adtak.
A hallgatókkal való közös munka része volt mindig is a szakdolgozatok témavezetése, melyek során olyan oktatási segédanyagok, szakköri füzetek stb. készültek, amelyek a természet- és környezetvédelem-központú fizikaoktatást jelenleg is segítik. Ennek keretében a hallgatók rendkívüli fizikaórákat tartottak általános iskolákban, ahol egy-egy témát természetcentrikusan, a környezetvédelmet előtérbe helyezve dolgoztak fel a diákokkal.
Tanszékünk oktatói is aktívan részt vesznek a környezetfizika, a természet- és környezetközpontú oktatás segítésében, mind a közoktatás, mind a felsőoktatás területén. Így jött létre 2016-ban a Környezetfizika című egyetemi jegyzet is, mely hat egyetem környezetfizikát oktató kollégáival közösen íródott, és melynek szerkesztői és kiadást felügyelő munkáit a Tanszékünk látta el. A jegyzetet megelőzte 2009-ben egy országos Környezetfizika oktatása szimpózium, ahol a hazai egyetemek környezetfizika-oktatásának tapasztalatait vetettük össze, beszéltük meg. A szimpózium a Tanszékünk szervezésében zajlott le.
A későbbi években − többek között a kari Tudományos és Művészeti tevékenységet támogató Pályázatnak köszönhetően − a mérőeszköz-állomány fejlődött és a kutatási téma is bővült: az elektromos berendezések körül kialakuló elektromágneses térerősség mérése, a vízszennyezettség mérés vezetőképesség alapján és a talajminták pH-jának meghatározása is a munkánk része lett, természetesen most is a hallgatók bevonásával, aminek nyomán rangos külföldi folyóiratokban megjelenő publikációk is születtek.
Publikációs munkánk kimagasló része az a cikksorozat, amelynek a Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem szakmai lapja, az Obzory matematiky, fyziky a informatiky folyóirat ad helyet. A cikksorozatban a fizika és a természet kapcsolata kerül tárgyalásra, külön elemezve a talaj, a természeti vizek (óceánok, tavak, folyó vizek, mélységi vizek) fizikáját, illetve kitérve a különböző környezeti terhelésekre, pl. zajszennyezés, porszennyezés.
A Környezetfizika területén − amellyel kapcsolatban korunk egyik kihívása, a fenntartható fejlődés szempontrendszerét nem hagyhatjuk figyelmen kívül − az oktatási és kutatási tevékenységünket a jövőben is folytatni szeretnénk. Célunk, hogy munkánk a modern elvárásoknak is megfeleljen, ehhez elsősorban a számítógépes adatfeldolgozás és monitorozás területén kell fejlődnünk.
Jelentősebb eredmények
Publikációk:
1. Sós Katalin, Lakatos Ferenc: Az atomerőművek biztonsága és környezeti hatásai.
A fizika tanítása, 1996. IV. évf. 4. sz.
2. Sós Katalin, Köles Valéria: A természetes radioaktív sugárzás összetevői és hatásai.
A fizika tanítása, 1997. V. évf. 2. sz.
3. Sós Katalin, Kardos Tamás: Természeti környezetünk radioaktív sugárzása.
A fizika tanítása, 1999. VII. évf. 5. sz.
4. Sós Katalin, Lakatos Ferenc: Az atomenergia helyzete napjaink energiapolitikájában.
A fizika tanítása, 2002. X. évf. 4. sz.
5. Nánai László, Sós Katalin: A globális felmelegedésről.
A fizika tanítása, 2004. XII. évf. 3. sz.
6. Katalin Sós: On the methodological background of environmental physics teaching.
Obzory Matematiky, Fiziky A Informatiky 3/2005 (34), Nitra. ISSN 1335-4981
7. Sós Katalin: Az integrált oktatás lehetősége a környezetfizika tárgyon belül.
A fizika tanítása, 2005. XIII. évf. 4. sz.
8. Sós Katalin: Építőanyagok radioaktív sugárzása.
Fizikai Szemle, 2007/3, pp. 83-87. ISSN 0015-3257
9. Sós Katalin: A légköri aeroszolok és azok jelentősége.
A fizika tanítása, 2007. XV. évf. 2. sz.
10. Sós Katalin: A hidroszféra.
A fizika tanítása, 2007. XV. évf. 3. sz.
11. Katalin Sós: Role of ground and building material in radioactive background emission.
Obzory Matematiky, Fiziky A Informatiky, 2/2008 (37), Nitra. ISSN 1335-4981
12. Sós Katalin: A talaj és az útburkolatok radioaktív sugárzása.
Fizikai Szemle, 2008/9, pp. 296-299. ISSN 0015-3257
13. Sós Katalin: Nemionizáló elektromágneses sugárzások biológiai hatásai.
A fizika tanítása, 2011. XIX. évf. 3. sz.
14. Sós Katalin: Égitestek mágnessége, avagy kell-e félnünk a csökkenő földi mágnesség miatt?
A fizika tanítása, 2012. XX. évf. 2. sz.
15. Katalin Sós, László Nánai: Physical processes in Nature – The soil
Obzory Matematiky, Fiziky A Informatiky, 3/2014 (43), Nitra. ISSN 1335-4981
16. K. Sós, T. F. George, C. T. Robinson, L. Nánai: Investigation of Building Materials and the Street’s Surface Radioactive Emission. Advances in Natural Science, 2015. Vol 8. No 2. ISSN 1715-7870
17. Katalin Sós, László Nánai: The Physical processes in Nature – The Water
Obzory Matematiky, Fiziky A Informatiky, 1/2016 (45), Nitra. ISSN 1335-4981
18. K. Sós, T. Bartyik, L. Nánai: Physical processes in Nature – The Water 2.
Obzory Matematiky, Fiziky A Informatiky, 1/2017 (46), Nitra. ISSN 1335-4981
19. Sós Katalin: Fizikai folyamatok a természetben, a téma megjelenése az oktatásban
Fizikai Szemle, 2017/4 v. 5, pp. 140-144. ISSN 0015-3257
20. Sós Katalin és ts. (szerkesztő és társszerző): Környezetfizika
Egyetemi tankönyv. Szegedi Egyetemi Kiadó JGYFK, Szeged, 2016. ISBN 978-615-5455-38-4
21. K. Sós, T. Bartyik, L. Nánai: Physical Processes in Nature – The Water 3. Physics of Lakes. Obzory matematiky, fyziky a informatiky, 3/2018 (47), 25-34 Nitra. ISSN 1335-4981
22. B. Tóth, K. Sós, L. Nánai: Examination of Magnetic Fields of Television.
Management Science and Engineering, Vol 12, No 2 (2018) 21-28, ISSN 1913-035X
23. Sós Katalin: Környezetfizikai mérések elektronikus jegyzet
http://www.jgypk.hu/tanszek/fizika/download/kornyezetfizikai_meresek_elektr_
tananyag.pdf 2019.
24. K. Sós, T. Bartyik, L. Nánai: Physical Processes in Nature – The Water 4. Physics of Rivers. Obzory matematiky, fyziky a informatiky, 2/2020 (49), 35-43 Nitra. ISSN 1335-4981
25. K. Sós, T. Bartyik, L. Nánai: Grundwater Physics - Physical Processes in Nature – The Water 5. Obzory matematiky, fyziky a informatiky, 4/2020 (49), 39-49 Nitra. ISSN 1335-4981
26. K. Sós, Á. Füredi, L. Nánai: Sound and Noise. Sound Propagation in Closed and Open Space. Obzory matematiky, fyziky a informatiky, 1/2022 (51), 30-40 Nitra. ISSN 1335-4981
Konferenciák:
1. Katalin Sós: Radon level measurements with solid trace detectors. (Poster) XIII. Int. Conf. on DIDFYZ–2002, Rackova Dolina (Slovakia), 16-19 Oct 2002.
2. Katalin Sós: Study and measurements of radioactive background radiation. (invited lecturer)
Annual Meeting of Romania Physical Society with Foreign Participants, Timisoara (RO), 29-30. Nov. 2002.
3. Sós Katalin: Radioaktív háttérsugárzás mérése Szegeden. Matematika, Fizika, Számítástechnika, Főiskolai Oktatók XXIX. Konferenciája, Szeged, 2005. augusztus 29-31.
4. Katalin Sós: Investigation of building materials and street’s surface radioactive emission. (Poster) The 12th Symposium on Analytical and Environmental Problems, Szeged, 26 Sept 2005.
5. Katalin Sós, Agneta M. Balint: Background radioactivity measurements around Szeged and Timisoara. (Poster) Universitatea de Vest din Timisoara Facultatea de Fizica. Physics Conference TIM-05, Timisoara (RO), 25-26. Nov 2005.
6. Sós Katalin: Természetes radioaktív anyagok a környezetünkben. Őszi Pedagógiai Nap (Modernizáció és kompetenciafejlesztés), Makó, 2005. november 28.
7. Sós Katalin, Nánai László: A komplex szemléletű oktatás lehetősége a fizika tantárgyon belül. XII. Apáczai-napok Tudományos Konferencia, Győr, 2008. október 20-22.
8. Sós Katalin: Környezetfizika-oktatás az SZTE JGYPK-on. Országos környezetfizikai szimpózium, Szeged, 2009. május 15. (Előadó és a szimpózium elnöke)
9. Sós Katalin, Nánai László: Energiaválság, energiatakarékosság. XIII. Apáczai-napok, Tudományos Konferencia, Győr, 2009. október 15-17.
10. K. Sós, L. Nánai, A. Kecskés: Teaching physics for non physicists. DIDFYZ 2010, XVII. Medz. Konf., Rackova Dolina, 20-23. Oct 2010.
11. Katalin Sós, László Nánai: Investigation of full γ radiation of pavements and building blocks. VII. Kárpát-medencei Környezettudományi Konferencia. Kolozsvár, 2011. március 24-27.
12. Sós Katalin: Épített környezetünk radioaktív sugárzása. Szimpózium „A Földtudományok új alkalmazási területei” címmel. Szeged, 2011. május 5.
13. Sós Katalin: Útburkolatok összgamma-sugárzásának vizsgálata. (Poster) The 17th Symposium on Analytical and Environmental Problems, Szeged, 19 Sept 2011.
14. Sós Katalin: Az épített környezet hatása a radiokatív háttérsugárzásra XV. Bioépítészeti Napok. Szeged, 2012. október 9-20.
15. Katalin Sós, László Nánai: Teaching of radioactivity for students of environmental speciality DIDFYZ 2012, XVIII. Medz. Konf., Rackova Dolina, 17-20 Oct 2012.
16. K. Sós, L. Nánai, Á. Kecskés: An integrated approach to education – physics/geography relation. DIDFYZ 2014, XX. Medz. Konf., Rackova Dolina, 15-18. 10. 2014.
17. Sós Katalin: Fizikai folyamatok a természetben, a téma megjelenése a Nemzeti alaptantervben. ELFT Vándorgyűlése. Szeged, 2016. szeptember 24-27.
18. Sós Katalin: Tudomány a természetben és a művészetben. Ötletek a szerethető fizikához. 60. Országos Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató. Gödöllő, 2017. március 15-18. Plenáris előadás.
19. Sós Katalin: Fizika a természetben, az otthonunkban. Hogyan szeretessük meg a fizikát a leendő tanítókkal? VII. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia. Sturovo, 2019. január 22-24.
Projektben való részvétel:
1. PHARE 2001-2002. évi Magyar-Román Közös Kisprojektek Alap pályázat, a Temesvári Nyugati Egyetemmel közösen: Környezetvédelmi oktatói adatszolgáltatói rendszer megvalósítása
2. JGYPK Kari Tudományos és Művészeti tevékenységet támogató Pályázat 2011. Eszközbeszerzés környezetfizikai kutatásokhoz
3. JGYPK Kari Tudományos és Művészeti tevékenységet támogató Pályázat 2012. A Környezetfizikai laboratórium fejlesztése
4. JGYPK Kari Tudományos és Művészeti tevékenységet támogató Pályázat 2015. Környezetfizika című egyetemi jegyzet kiadásának támogatása
5. JGYPK Kari Tudományos és Művészeti Pályázat 2017. Környezetfizikai mérések – elektronikus jegyzet elkészítése
6. EFOP 3.4.3-16-2016-00014 AP2: Környezetfizika – komplex környezeti nevelés Eszközbeszerzés a Környezetfizikai labor fejlesztésére. 2017-2021.
7. EFOP 3.4.4-16-2017-00015 AP4: „A fizika megjelenése és szerepe a különböző tantárgyakban” című tanártovábbképzés akkreditálása, szervezése, anyagának kidolgozása, a foglalkozások tartása. 2017-2021.