A kutatóműhely vezetője: Dr. Molnár Zsolt, főiskolai docens
A kutatóműhely vezetőjének JGYPK-s email-címe: molnar.zsolt.02@szte.hu
Tagok
A JGYPK oktatói:
Dr. habil Gálfi Márta Ph.D. tanszékvezető főiskolai tanár
Dr. habil Radács Marianna Ph.D. főiskolai tanár
Hazai külsős tagok:
Merlin Ház Képességfejlesztő és Tehetséggondozó Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság:
Nemes Péter ügyvezető igazgató;
ifj. Nemes Péter, tehetségfejlesztő és tehetséggondozó szakember, projektvezető;
Báthori István tehetségfejlesztő és tehetséggondozó szakember, projektfelelős
A műhely kutatási témája
A nevezett Integrált Természettudomány Oktatásmódszertani Kutatóműhely partnerkapcsolatokra építve közösen kívánja a kiemelt céljaként megvalósítani, hogy a munka világában a 21. században megjelenő természettudományos, technológiai, mérnöki és matematikai ismeretek domináns munkaerő-piaci elvárásai adekvát módon kerüljenek megfogalmazásra. Ehhez piaci partnerekkel a Merlin Ház segítségével veszi fel a kapcsolatot. Az így feltárt STEM elvárások az oktatási rendszer, azaz a köz- és felsőoktatás számára megoldandó kihívásokat jelenítik meg.
A felsőoktatás jelenleg a természettudományos képzési rendszerben, a vázolt, társadalmi oldaláról jelentkező kihívások kezelésére alkalmas STEM dominanciájú integrált természettudományos oktatást, a Természettudomány – Környezettan szakos tanárképzés keretein belül végzi.
Ezért a Természettudomány – Környezettan tanárszak képzésében egészen új oktatás-módszertani ismeretek és tapasztalatok kialakítása és megszerzése válik szükségessé. Ezt a feladatot vállalja fel az „Integrált Természettudomány Oktatásmódszertani Kutatóműhely”.
A Kutatóműhelyhez külső csatlakozó partnerekként, a SZTE Környezet Biológia és Környezeti Nevelés Tanszék által felkérten, a köz- és felsőoktatás szereplőit is bevonja az integrált természettudomány oktatásmódszertani munkába.
Ennek megvalósulásához a Tanszék felkéri a hazai Természettudomány – Környezettan szakos tanárképzésben résztvevő felsőoktatási intézményeket az ITOmKM-hez való csatlakozásra. További csatlakozási meghívást küld a Tanszék a köznevelési intézmények és képviselőik részére. Az így meghívott közösség képviseletei révén válik a közoktatás (köznevelés) képzési szintjein az integrált, STEM oktatás megvalósítása és teljesítmény követése fejleszthetővé. A közoktatás képviseletében csatlakozó partnerek fogják a hiteles visszacsatolást adni a felsőoktatás integrált, STEM képzéseinek reális eredményéről.
A köznevelési színtérről történő csatlakozó partnerek bevonásánál építeni kívánunk az ökoiskolai hálózat jó gyakorlatait megvalósító intézményekre és azokra a pedagógusokra, akik elsősorban a természettudományos, technológia és matematikai (STEM) ismeretek egységes szemléletű bemutatásával kívánják felkészíteni a diákokat a 3. évezred kihívásaira.
Az „Integrált Természettudomány Oktatásmódszertani Kutatóműhely” tervszerű működésének biztosítására, valamint csatlakozó partnerei számára, korunk minőségkövetelményeinek objektív követhetősége érdekében adatbázist alakít ki és tart fenn. Ennek megvalósulásával nemzetközi minőségügyi szempontból értékelhető integrált természettudományos oktatási modellek vizsgálatára egzakt (mindenképpen metrikus) kutatási projektek kialakítására, kivitelezésére nyílik lehetőség. Tervezett, hogy az adatbázist minden ITOmKM-hez csatlakozó használhassa.
Jelentős célja még az ITOmKM-nak, hogy a működési célterületen folyamatosan fenntartsa a kommunikációt az ITOmKM-hez csatlakozó tagjai között. Ennek érdekében rendszeres bemutatókat és vitafórumokat szervez (online és jelenléti formában) az integrált természettudományos oktatásmódszertani mintaanyagok bemutatásra. A megvalósításában nagy hangsúlyt kap a Tanszékhez kapcsolódva az SZTE JGYPK Interaktív Tudástára, amely védett természettudományos gyűjteményeivel hasznos támasza jelenleg is a természettudományos és műszaki szakmódszertani oktatásnak.
A fórumok során a csatlakozó partnerek (pl. felső- és közoktatási intézmények, piaci szereplők stb.) által javasolt hazai és nemzetközi jó gyakorlatokból származó szakmai anyagok kerülnek kidolgozásra és válnak is elérhetővé az adatbázisban. A bevonási munkában építeni kívánunk az ökoiskolai hálózat jó gyakorlatait megvalósító azon pedagógusokra, akik elsősorban a természettudományos, technológiai és matematikai (STEM) ismeretek integrált alkalmazásait már a mindennapokban végzik. Ugyanakkor oktatási - képzési - nevelési gyakorlatukban a természettudomány integrált oktatásának induló tapasztalataival is rendelkeznek.
Az ITOmKM tehát, olyan alkalmas és rugalmas integrált természettudományos oktatásmódszertani szakmai anyagokat alakít ki, amelyek korábbi jó gyakorlatokat dolgoznak fel. Ennek során a Merlin Ház tapasztalataira építetten olyan pilot integrált STEM oktatásmodulokat készít és elemez, amelyek köz- és felsőoktatási kompatibilitásúak. Az egzakt módon leírt, követhető és kipróbált modellek adatai az említett elektronikus adatbázisba kerülnek, amely hozzáférhető az ITOmKM alapítói és a csatlakozó tagjai (pl. felső és közoktatási intézmények, piaci szereplők stb.) számára.
Az ITOmKM az általa kidolgozott STEM alapú integrált természettudományos oktatás-módszertanok jó gyakorlatainak bemutatására és megismertetésére kontakt-gyakorlatokat és tréningeket is szervez azzal a céllal, hogy optimalizálható, rugalmasan alakítható, országosan megvitatott és elfogadott szakmódszertani modulok váljanak elérhetővé az adatbázisban.