Rendezvénynaptár
-
március 24. 14:00 - május 5. 15:00
-
május 7.14:00 - 16:00
-
május 8.14:00 - 16:00
-
május 10.09:40 - 16:00
-
május 22.09:30 - 18:00
Beosztás, tud. fokozat: | egyetemi docens |
Levelezési cím: | 6725 Szeged, Hattyas sor 10. |
Oktatói szoba: | 409 |
Hivatali telefon: | (62) 54-6114 |
E-mail: | ganiko@jgypk.szte.hu |
Fogadóóra: | szerda: 8-9 vagy előzetes egyeztetés |
FMagyar Tudományos Művek Tára |
link |
Rövid életrajz
2003-ban az SZTE Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Karon német-pedagógia szakos tanárként, majd 2005-ben az SZTE Bölcsészettudományi Karon pedagógia kiegészítő szakos bölcsész és tanárként végzett. 2007-ben az SZTE JGYPK Karon gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos tanári diplomát szerzett. 2009-2011 között a kisteleki Egységes Pedagógiai Szakszolgálat keretén belül utazó gyógypedagógusként szerzett szakmai tapasztalatot óvodában és általános iskolában egyaránt. A PhD. fokozatot 2016-ban a PTE Bölcsészettudományi Kar „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola „Oktatástörténeti Program” keretén belül szerezte meg. Kutatási területe a gyógypedagógia területéhez kapcsolódik, mely összefügg PhD. munkájával is: Egy kísérlet Magyarországon az 1940-1950-es években az értelmi fogyatékosok pedagógiájának megújítására. 2004-2013-ig a Gyógypedagógus-képző Intézet oktatója, gyakorlatvezetője/szervezője volt. 2013-tól az SZTE TÓKI Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia tanszék oktatója, tanársegéd munkakörben.
Szakmai életrajz és publikációs jegyzék
Munkahely, beosztások:
Tanulmányok:
Nyelvtudás:
Tudományos társasági tagság:
BA kurzusok:
Előadások:
Gyakorlatok:
Tehetséggondozó szakmai műhelymunka vezetése:
2016. szeptembertől a „Nyitott szemmel-Open Mind” (NYISZ) szakmai műhelymunka megalakulása és vezetése az SZTE JGYPK Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Tanszék keretén belülszociálpedagógia szakos hallgatók részvételével
Projektmunka:
“TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008 Mentor(h)áló 2.0 Tanítóképzés továbbfejlesztése” című, az SZTE JGYPK tanító szak kompetenciaprofil további fejlesztő munkálataiban való szakmai részvétel. 2015.
Továbbképzések:
Fejlesztő nyári táboroztatás:
2011. június–augusztus: Térségi Intézményi Társulás, TÁMOP-3.3.7-09/1-2009-0029 „Inklúziót támogató Pedagógiai Szakszolgálat hálózatának kiépítése” – Fejlesztő nyári táboroztatás gyógypedagógusként, Kistelek
Szekcióvezetői feladat ellátása:
SANSZ-„Speciális képzési igényű hallgatók integrációja”. Szakmai nap. Szeged, 2009. szeptember 24. – szekcióvezetői feladat ellátása
Publikációk, konferencia részvétel:
Gál Anikó (2016): A digitális technológia megjelenése az óvodai nevelésben. In: Dombi Alice-Dobi Mária (szerk.): Érték és nevelés. Tanulmányok a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karán folyó óvodapedagógus képzés 10. évfordulójára. Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged. 255-265. ISBN 978-615-5455-58-2 255-265.
Gál Anikó (2016): Egy kísérlet Magyarországon az értelmi fogyatékosok pedagógiájának megújítására. A Bárczi-féle “egységes tanterv” kialakulása, használata, kritikája. Témavezetők: Prof. dr. hab. Pukánszky Béla DSc és Dr. Di Blasio Barbara PhD.
Doktori disszertáció. Pécsi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Oktatás és Társadalom Doktori Iskola, Oktatástörténeti program. 265.
Gál Anikó (2016): Theodor Heller és Bárczi Gusztáv. Egy feltehető gondolathasonlóság felderítési kísérlete. XVI. Országos Neveléstudományi Konferencia. 2016. November 17-19. In. Zsolnai Anikó-Kasik László (szerk.): A tanulás és nevelés interdiszciplináris megközelítése. Absztraktkötet 272.. Szeged. MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság. SZTE Neveléstudományi Intézet. ISBN 978-963-306-513-6
Gál Anikó (2016): Az 1952-ben bevezetett „egységes tanterv” gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai a Gyulai Gyógypedagógiai Intézetben. In: Karlovitz János Tibor (szerk.): Tanulás és fejlődés. A IV. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia válogatott tanulmányai. International Research Institute. s. r. o. Komárno, 317-322.
Gál Anikó (2015): A munkaoktatás kezdeti fázisai az értelmi fogyatékos gyermekek gyulai és kisújszállási gyógypedagógiai intézeteiben a 20. század közepéig. Per Aspera ad Astra, A Pécsi Tudományegyetem művelődés- és egyetemtörténeti közleményei. II. 2. szám 68-84. ISSN 2064-6038
Gál Anikó (2015): Szakfelügyelők közreműködése a magyar gyógypedagógiai oktatás fejlesztésében a XX. század közepén. Tóth Péter, Holik Ildikó, Tordai Zita szerk. Pedagógusok, tanulók, iskolák – az értékformálás, az értékközvetítés és az értékteremtés világa. XV. Országos Neveléstudományi Konferencia. Budapest: Óbudai Egyetem. 365. p. ISBN: 978-615-5460-53-1
Gál Anikó (2015): Az értelmi fogyatékos gyermekek oktató-nevelő munkáját szabályozó tantervek összehasonlító elemzése, az “egységes tanterv” tudományos kritikája. III. A neveléstörténet kutatása és oktatása a Dél-Alföldön. A neveléstörténet mint tudományterület változó társadalmi és technikai környezetben. Az MTA SZAB Neveléstörténeti Munkabizottság által megrendezett konferencia. 2015. november 12., Szeged.
Gál Anikó (2015): Cselekedtetés és/vagy munka az 1950-es években a magyar gyógypedagógiában. In: Márhoffer Nikolett, Szalacsi Alexandra, Szücs-Rusznak Karolina (szerk.): Iskola a Társadalmi Térben és Időben VI. Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola. 13-28. p. ISSN 2062-1558
Gál Anikó (2014): Bárczi Gusztáv hatása az 1950-es évek tantervelméletére. In: Andl Helga, Molnár-Kovács Zsófia (szerk.): „Iskola a társadalmi térben és időben V.” tudományos konferencia: Absztraktkötet. 77 p. Konferencia helye, ideje: Pécs, Magyarország, 2014.05.20-2014.05.21. Pécs: PTE Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskola, 2014. p. 63. 1 p. ISBN:978-963-642-628-6
Gál Anikó (2013): Az értelmi fogyatékos tanulók személyiségfejlesztéséről a XX. század közepén Magyarországon. In: Koncz I (szerk.): Kutatók a kiterjesztett tehetségfejlesztésért. Konferencia helye, ideje: Szarvas, Magyarország, 2013.12.05 Budapest: Professzorok az Európai Magyarországért Egyesület,. (Nevelési kihívások kezelése a felsőoktatásban; 2.) 37-43. p. ISBN:978-963-88433-8-8
Gál Anikó (2012): A munkaoktatás kezdeti fázisai az értelmi fogyatékos gyermekek iskoláiban a II. világháborúig. In: Benedek András, Tóth Péter, Vedovatti Anildo (szerk.): A munka és nevelés világa a tudományban: XII. Országos Neveléstudományi Konferencia. 385 p. Konferencia helye, ideje: Budapest, Magyarország, 2012.11.08-2012.11.10. Miskolc: Közoktatási Vezetők Képzéséért Oktatási és Nevelésfejlesztési Alapítvány, 2012. pp. 274-275. ISBN:978-963-89110-8-7
Gál Anikó (2012): Von der Beziehung der naturwissenschaftlichen Betrachtungsweise und dem Chanchengleicheit in dem heilpädagogischen Schulsystem. Diskurzus, Alternatív metódusok a pedagógiában. Konferencia helye, ideje: Szarvas, Magyarország, 2010.11.04. Gödöllő:Szent István Egyetem Alkalmazott Bölcsészeti Kar, 83-93. p. ISSN 1589-2662
Gál Anikó (2012): A gyermektanulmányozás és a gyógypedagógia kapcsolata a 20. század elején Magyarországon. Új Pedagógiai Szemle, 11-12. sz. 224-235.
Gál Anikó (2010): Egy erőltetett átalakítás nehézségei az 1950-es években a gyulai Gyógypedagógiai Intézményben. Új Pedagógiai Szemle, 1-2. sz. 214-223. p.
Anikó Gál, Imre Varga (2010): Die naturwissenschaftliche Betrachtungsweise der Heilpädagogik in der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts. In: Nóbik Attila, Pukánszky Béla (szerk.): Normalität, Abnormalität und Devianz: Gesellschaftliche Konstruktionsprozesse und ihre Umwälzungen in der Moderne. 270 p. Frankfurt am Main: Peter Lang Internationaler Verlag der Wissenschaften, (Erizehung in Wissenschaft und Praxis; 7.) 117-124. p. ISBN:978-3-631-60015-3
Gál Anikó (2009): Az értelmileg akadályozott gyermekek oktatására, nevelésére vonatkozó első tantervek megjelenése Magyarországon. Neveléstörténet, 6. 154-161.
Gál Anikó, Varga Imre (2009): A gyógypedagógia természettudományos megközelítése a XX. század második felében. In: Chaloupka Luboš, Varga Imre (szerk.)
Tanulmányok a speciális pedagógia területéről. Bratislava: Sapientia Kiadó, 53-62. ISBN:978-80-89229-16-1
Gál Anikó (2009): A fogyatékos személyiség megítélése a kezdetektől a befogadásig. In: Petróczi Erzsébet (szerk.): Mentális és pszichés problémák XXI. századi megoldásmódjai: bátorító nevelés, gyógypedagógia, gyermekvédelem, iskolai szociális munka, pszichoterápia. 294 p. Konferencia helye, ideje: Szeged, Magyarország, 2008.03.07-2008.03.08. Szeged: SZEK JGYF Kiadó, 150-163. ISBN:978-963-9927-04-9
Anikó Gál, Imre Varga (2005): O umeleckej činnosti mentálne postihnutých l’udí
In: Štefan Vašek (szerk.) Nadaní a talentovaní postihnutí jedinci. Bratislava: Sapientia – EMTE, 2005. pp. 59-66. ISBN:80-969112-8-7
Kovács Krisztina, Gál Anikó (2003): A nevelési cél és a tanítókép a XIX. században.
In: Dombi A, Oláh J (szerk.) A XIX. századi magyar pedagógusok a polgárosodásért. APC-Stúdió,Gyula, 217-230. (A XIX. század jelesei; 5.) ISBN:963 9135 68 2
Gál Anikó, Kovács Krisztina Ágnes (2002): A tanítókép és a nevelési cél a XIX. században a neveléstudományi tankönyvek és a Magyar Paedagogiai Szemle tükrében. Szakdolgozat, TDK dolgozat. 2-84.